Followers

Sunday, April 15, 2012

BisiKan hatI mAmA



hari nie dah seminggu mama ku masuk wad...aku lansung xtau macamana keadaan mama masa ni
dengar suaranya hari tu pun dah buat aku nangis teresak-esak..
aku rasa aku belum kuat untuk kehilangan insan yang bernama mama ni..
"jgn nangis nak..belajar ja kau di sana,jgn risau sal mama...kalau baik..baik la mama ni..kalau x apa ble buat.."
kata2 tu masih terngiang2 di telinga ku...
Ya Allah beri la aku kesempatan utk bertemu ngan mama
berilah mama kesempatan utk melihat kejayaan ku..

aku tau mama banyak menderita...sejak kecil sampaila sekarang
mama memang seorang yang tabah
mengadu keperitan hati dalam diam..
aku kagum dengan mama
walau banyak dugaan hati melanda tapi mama tetap sabar
bertahan dalam diam...
moga aku seperti mama juga kelak..

aku tau mama mesti rindu ngan anak mama yang seorang
walau mama xluah kan, aku tetap faham..
hati ibu mana yang xsedih bertahun2 lama xjumpa ngan anaknya..
mama bukan mengadu sakit..tapi ada maksud tersirat di sebalik itu..
mama pasti nak cakap "nak balik la..mama rindu ngan kau.."
aku tau betapa pedihnya hati mama bila anak lansung endah x endah..
tidak kah terfikir redha Allah itu datang kerana redha ibu bapa
Rasulullah pernah bersbda..mafhumnya:

"redha Allah terletak pada redha ibu bapa..
dan kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibu bapa.."
(Sahih: Dikeluarkan oleh al-Tirmizi dalam Sunannya – hadis no: 1899 (Kitab al-Birr wa al-Shalah, Bab berkenaan keutamaan pada keredhaan ibubapa) dan ia dinilai sahih oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – hadis no: 515.)

aku kesal la....
tak pernah kah letakkan diri ditempat mama
mama bukan nak doa dari anak saja tapi perhatian juga...
moga hati mu akan lembut...
aku berharap agar luangkanlah masa mu sekejap pun jadi la
sesaat pun tak apa
asalkan mama x'kempunan' nak jumpa

No comments:

Post a Comment