Followers

Thursday, February 3, 2011

Muhasabah bukan muhasarawak...

arggghhhhh!!!!! rindunya umah...nak balik kampung tapi keadaan tak mengizinkan..malas aku nak menyusahkan mereka di kampung....sebulan dah aku kat miri<utk tahun ni lah> aku rasa aku belum mengalami anjakan paradikma lagi coz when i see myself right now..have no changes ..still lazy like before..
kadang-kadang bila aku tengo rakan-rakan seperjuangan yang lain...aku termuhasabah diri..melihatkan semangat mereka yang sentiasa berkobar-kobar menjadikan aku begitu malu dengan diri sendiri,
terfikir juga 'bila lah aku nak berubah ni' hmmm......cuti tinggal 4 hari g...macam tak caya pla hari ni hari khamis dah...begitu pantas masa berlalu meninggalkan aku..tapi aku still di kepuk lama belum tersedar-sedar dari mimpi yang indah tapi menggerunkan..aku sentiasa terbuai dengan nikmat Allah tanpa aku syukuri nikmat-Nya..betapa aku hamba yang tidak mensyukuri nikmat..namun Allah tetap terus menerus memberi nikmat-Nya tanpa ada kekurangan sikit pun..betapa sayangnya Allah kepada umat manusia.tapi manusia tidak pernah sedar akan hal itu coz masing-masing dengan keegoan dan ketakburan masing-masing...padahal sifat itu tidak layak pun utk manusia yang lemah sebab apa???? manusia sapa jika dibandingkan dengan keagungan Allah..manusia mang xlayak mempersoalkan suma itu kerna manusia diciptakan utk bersyukur n menyembah Allah.
sedihnya aku sebab amat sedikit manusia yang mensyukuri nikmat Allah..semuanya terbuai dengan kepalsuan duniawi..agama hanya berperanan sebagai alat utk mengaburi mata orang lain...di manakah ke'pure'an Islam itu??kenapa kesyumulan Islam itu disalah ertikan???apakah Islam itu sudah hilang sirnanya???adakah Islam itu sudah tidak sesuai dipraktik pada zaman ini???? persoalan demi persoalan akan timbul...dan soalan-soalan itu akan terus berlegar-legar mencari jawapannya.............jawapannya ada pada diri manusia itu cuma tinggal utk diungkapkan dan difahami dihayati dan dipraktikkan..
kematian itu pasti...setiap makhluk Allah akan melaluinya...bersedia atau tidak ia pasti akan menjemput...rancanglah kematian utk kehidupan...oleh itu cukupkanlah bekal di dunia ini kerna dunia ini merupakan jambatan akhirat..baik didunia baiklah jua di akhirat kelak....
sapa pun kita..kaya miskin tua muda..itu tidak membawa apa-apa erti pun..kerna Allah hanya pandang amal dan ketaqwaan kita....ayuhh!!!!!!!!!!!!! mantapkan diri dengan bekalan iman taqwa dan amal..
http://www.cute-smiley.com
aja-aja figthing!!!!!!!!!

2 comments: