Followers

Saturday, July 9, 2011

salahkah aku????

kita selalu nampak kesalahan orang lain..selalu tegur orang lain bila mereka buat salah..masa tu tak fikir sama ada orang tu terima teguran tu atau sebaliknya..kenapa kita mudah melihat kesalahan orang berbanding kebaikan yang mereka buat?


tapi kesalahan kita sendiri kita tak nampak..saya pun hairan..hendak dikatakan benda tu fitrah rasanya tak..saya bangkitkan isu ni sebab saya telah banyak lakukan kesalahan seumpama itu..merantau dibumi orang banyak mengajar saya..bukan semua benda kita harus tahu lebih-lebih lagi aib orang..malahan jika kita tahu benda tu kita diwajibkan untuk menyimpannya sebagai rahsia..


namun menghairankan manusia pada zaman sekarang ni suka betul cari kesalahan orang ..kalau boleh biarlah dia tahu semua kesalahan orang tu then canangkan kat satu dunia..astaghfirullahal'azim..kalau asik nak jaga tepi kain orang bila lagi nak jaga tepi kain sendiri?bila lagi nak majukan diri?benda begini just buang masa jak...pepatah arab ada mengatakan;


 "MASA ITU UMPAMA PEDANG,JIKA KAMU TIDAK MEMOTONGNYA,IA AKAN MEMOTONG KAMU"


sampai begitu sekali masa itu diumpamakan..tapi sayang tiada perubahan yang berlaku..


alhamdulillah perjalanan saya ke bumi miri ni banyak mengajar dan mendewasakan saya..di sini saya sedar tidak semua perkara kita kena dan patut ambil tahu..cukuplah sekadar tahu yang tidak terlalu tahu(peningkan hehehe)...


konklusinya,,jika kita tahu orang kain buat keslahan jangan dicanang kesalahnnya pada dunia..cukuplah benda tu jadi pengajaran buat kita..paling penting jangan bersangka buruk pada allah dan orang lain.

No comments:

Post a Comment